سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزهای زندگی
 

 ادامه قسمت اول :

در وقت بیرون آمدن از خانه به قصد مسجد بگویید :بسم اللّه الذى خلقنى فهو یهدین والذى هو یطعمنى و یسقین و اذا مرضت فهو یشفین والذى یمیتنى ثم یحیین والذى اءطمع ان یغفرلى خطیئتى یوم الدین رب هب لى حکما و اءلحقنى بالصالحین واجعل لى لسان صدق فى الاخرین واجعلنى من ورثة جنة النعیم واغفر لاءبى

 به نام خدایى که مرا آفرید، پس مرا راهنمایى کرد و به من خوراک داد و به من آب نوشاند و چون بیمار شدم ، شفایم بخشید؛ آن که مرا بمیراند و سپس زنده ام کند و آن که طمع دارم تا گناهانم را در روز جزا بیامرزد. پروردگارا! مقامى به من ببخش و مرا به نیکان برسان و براى من زبان راستگویى در پسینیان مقرر کن ! مرا از وارثان بهشت پر از نعمت قرار بده و پدرم را بیامرز.

هنگام داخل شدن به مسجد بگویید :بسم اللّه و بالله و من اللّه و الى اللّه و خیر الاسماء کلها لله توکلت على اللّه و لا حول و لا قوة الا بالله اللهم صل على محمد و آل محمد وافتح لى اءبواب رحمتک و توبتک و اءغلق عنى اءبواب معصیتک واجعلنى من زوارک و عمار مساجدک و ممن یناجیک فى اللیل و النهار و من الذین هم فى صلواتهم خاشعون و ادحرعنى الشیطان الرجیم و جنود ابلیس اءجمعین

 به نام خدا، به ذات خدا، از خدا و به سوى خدا و بهترین نام ها همه از آن خداست . توکل مى کنم بر خدا جنبش و نیرویى نیست ، مگر به وسیله خدا. خدایا! بر محمد و آل محمد رحمت بفرست و درهاى رحمت و توبه ات را بر من بگشا و درهاى گناه را بر من ببند و مرا از زائرانت و آبادکنندگان مسجدهایت و از کسانى که تو را در شب و روز راز مى گویند و از کسانى که در نمازشان خاشع اند، قرار بده و از من شیطان رجیم و لشکر ابلیس را جمیعا بران.

موقع بیرون آمدن از مسجد، اول پاى چپ را بیرون بگذارد.

مستحب است که زن در خانه اش نماز بخواند و فضیلتش بیشتر از نماز در مسجد است ، مگر این که خود را کاملا از نامحرم حفظ کند که در این صورت بهتر است در مسجد نماز بخواند.

غذا نخوردن ، مشورت نکردن ، همسایه نشدن ، زن نگرفتن و زن ندادن به کسى که در مسجد حاضر نمى شود از مستحبات مى باشد.

اینها نکته هایی راجع به مسجد بود که به ذهن من اومده بود و گفتم با شما هم درمیون بزارم .یا علی.



[ دوشنبه 90/4/13 ] [ 8:14 عصر ] [ s.hasanizadeh ] [ نظرات () ]

 

سلام .

چند وقت بود میخواستم این موضوع رو مطرح کنم که چرا اکثر مساجد فعالیت خودشون رو محدود به زمان برگزاری نماز جماعت کردن به طوری که فقط برای نماز جماعت در مسجد باز میشه و حدود یک ساعت بعد از پایان نماز هم در مسجد بسته میشه . مسجد خانه خداست در خانه خدا باید همیشه برای مردم باز باشه . مسجد در دین ما جایگاه خاصی داره وقتی میخوایم وارد مسجد بشیم باید طهارت داشته باشیم با هر پوششی وارد نشیم خیلی حرفها رو نباید توی مسجد بزنیم و خیلی کارها شایسته انجام دادن توی مسجد نیستن . مسجد محل آرامش بنده های خداست اونجا آدم خودشو به خدا نزدیکتر میبینه حال روحی خوبی که داره باعث میشه راحت تر بتونه  حرفشو به خدا بگه . مسجد از صدر اسلام محل اجتماع بوده پیامبر سخنان مهم خودشون رو در مسجد به گوش سایر مردم میرسوندن بزرگان دین هم بر اهمیت مسجد و حضور و پر کردن مساجد همیشه تاکید داشتن . به نظر من در مساجد در طول شبانه روز باید باز باشه تا اگه مسافری میخواست کمی استراحت بکنه بتونه وارد مسجد بشه یا رهگذری که نمازشو نتونسته اول وقت بخونه با باز بودن در مسجد بتونه بره و نمازش رو اونجا به جا بیاره کلاسهای فرهنگی توی مساجد برگزار بشه و جلسه های احکام و اخلاق و از این دست چه بهتر که توی خونه خدا برگزار بشه . مسجد میتونه باعث گسترش و تبلیغ اسلام بشه امام خمینی نقش مسجد و تاثیرگزاری بر انقلاب رواینجوری توصیف میکنن که : 

مسجد محلى است که از آن باید امور اداره بشود. این مساجد بود که این پیروزى را براى ملت ما درست کرد. این مراکز حساسى است که ملت باید به آن توجه داشته باشند. این طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد مى خواهیم چه کنیم؟ پیروزى ما براى اداره مسجد است

یکی از کارهایی که غرب و اسلام ستیزها برای جلوگیری از گسترش اسلام به کار میبرن همین تخریب مساجده چون به نقش سازنده و مهم مسجد در تبلیغ و گسترش اسلام پی بردن . مسجد کوفه محل حکومت حضرت مهدی ( عجل الله ) و مسجد سهله محل زندگی اون بزرگواره .پس مسجد نقش مهمی در زندگی ما باید داشته باشه  . مسجد باید  یکی از تمیزترین و خوشبوترین و زیباترین نقطه توی هر محله باشه با گذاشتن هوا کش مناسب و فرشهای نو و تمیز و اندک تزئیناتی میشه مسجد رو یه جای خوب و ایده آل برای برگزاری نماز و برنامه های فرهنگی کرد ظاهر مسجد خیلی مهمه بچه های کوچیک اگه با یه مسجد تمیز و بزرگ و قشنگ رو به رو بشن علاقه شون برای رفتن به مسجد بیشتر میشه حتی باید آموزش داد که نحوه برخورد با کودکان و نوجوانایی که وارد مسجد میشن چطوری باشه که اونها از مسجد زده نشن بعضی اوقات خانم ها به بچه های کوچیک و مادرهاشون اونقدر غر میزنن که هم بچه و هم مادر از اومدن به مسجد زده میشن امام جماعت مسجد باید بعد از هر اتمام نماز حتی شده 5 دقیقه راجع به مسائل روز جامعه و سیاست و اوضاع جامعه با مردم صحبت کنه چند تا مسئله شرعی رو مطرح کنه و جواب اونها رو با مشارکت مردم بده میتونن در ایام ولادت ائمه جشن و مسابقه برگزار کنن و در ایام شهادت هم چند جمله روضه خونده بشه تا افراد پیری که نمیتونن هیئت و مجالس روضه شرکت کنن از ثواب اشک ریختن در عزای اهل بیت بهره مند بشن واز  احکام و مسائل روز جامعه و سیاست بی خبر نباشن .ثواب خوندن نماز در مسجد هم بیست و چهار برابر بیشتر از نماز خوندن به تنهاییه . نمیدونم ولی هر وقت از کنار مسجدی رد میشم که درش بستس دلم میگیره که چرا نباید مساجد همه وقت درش به روی مردم باز باشه شاید کسی دلش گرفته بود میخواست یه جای پاک و پاکیزه و جایی که راحت بتونه با خدای خودش خلوت کنه و حرف بزنه پیدا کنه خب چه جایی بهتر از مسجد شاید کسی میخواست دعاها و زیارات و نمازهای وارد شده در ایام خاص رو هر ساعتی از روز که میتونه توی سمجد به جا بیاره در مسجد باید باز باشه فکر میکنم باباز بودن در مساجد زندگی بیشتر جریان داره احادیث زیادی پیدا کردم که چقدر ثواب مینویسن برای کسی که به مسجد میره که بد ندیدم به چند نمونش اینجا اشاره کنم:

پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله می‏فرمایند:«مَن مشی الی مسجد یطلب فیه الجماعة کان له بکل خطوة سبعون الف حسنة...»

 

کسی که برای نماز جماعت به سوی مسجد می‏رود، در برابر هر قدمی که بر می‏دارد، خداوند هفتاد هزار حسنه به وی پاداش می‏دهد.

همچنین فرمودند:«فان زادوا علی العشرة فلو صارت السماوات کلّها مداداً و الاشجار اقلاماً و الثّقلان مع الملائکة کُتّاباً لم یقرروا ان یکتبوا ثواب رکعة واحدة»

اگر شمار نمازگزاران از ده تن بیشتر شود، چنان چه آسمانها مرکّب، درختان قلم و جن و انس و فرشتگان نویسنده شوند، نمی‏توانند ثواب یک رکعت را بنویسند.

امام صادق (ع) : " مساجد در روز قیامت از همسایگانی که در آن جا نماز نمی خوانند شکایت می کنند.

درادامه توجهتون رو به چندحکم راجع به مسجد جلب میکنم:

نجس کردن زمین و سقف و بام و طرف داخل دیوار مسجد حرام است  و هر کس بفهمد که نجس شده است ، باید فورا نجاست آن را برطرف کند و احتیاط واجب آن است که طرف بیرون دیوار مسجد را هم نجس نکنند  و اگر نجس شود، نجاستش را برطرف نمایند، مگر آنکه واقف آن را جزو مسجد قرار نداده باشد.

اگر مسجد را برای روضه خوانی چادر بزنند و فرش کنند و سیاهی بکوبند و اسباب چای در آن ببرند، در صورتی که این کارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نمازخواندن نشود، اشکال ندارد. بنابر احتیاط واجب مسجد را به طلا نباید زینت نمایند و همچنین نباید صورت چیزهایی که مثل انسان و حیوان روح دارد در مسجد نقش کنند، و نقاشی چیزهایی که روح ندارد مثل گل و بوته ، مکروه است .

اگر مسجد خراب هم شود، نمی توانند آن را بفروشند یا داخل ملک و جاده نمایند.

ادامه دارد....

 

 


[ دوشنبه 90/4/13 ] [ 8:13 عصر ] [ s.hasanizadeh ] [ نظرات () ]

سلام قبل از سفر اخیرم به اهواز به امیرعباس میگفتم داریم میریم اهواز پیش بی بی و آقابزرگ وقتی رفتیم اونجا به بی بی همون بی بی رو میگفت ولی نمیدونم چرا به آقابزرگ میگفت  " بی بی و آقابزرگ " امیرعباس از اکثر کسایی که عینک ته استکانی میزارن میترسه و نزدیکشون نمیشه این آقابزرگ ما هم از این قائده ماسثنا نیست ولی امیرعباس علاقه عجیبی نسبت به ایشون پیدا کرده نزدیکشون نمیشه ولی هر کاری انجام میدن گزارش میده و میگه آقا بزرگ خوابه ، آقا بزرگ بیدار شد حتی وقتی سرفه میکنن میگفت آقا بزرگ اوهو کرد حتی وقتی داره با خودش حرف میزنه آقا بزرگ وجود داره و تو خیالاتش خوراکی هم به ایشون میده برام این علاقه جالبه در حالی که آقابزرگ به دلیل بالا رفتن سن و بیماری چند سال پیششون نمیتونن خیلی با بچه ها حرف بزنن ولی امیرعباس یه شخصیت دوست داشتنی از آقابزرگ ساخته توی ذهنش .حتی عمامه آقابزرگ رو آورد تا دور سرش ببندم .( آقابزرگ عمامه سبز به نشان سیادت روی سر میزارن و عبایی بر دوش به رسم کسبه قدیم ولی درس حوزوی نخوندن .)

پنجشنبه گذشته بعد از چند هفته رفتیم بهشت زهرا امیرعباس دیده بود که وقتی سر خاک کسی میریم میشینیم و انگشتامونو روی سنگ قبر میزاریم و فاتحه میخونیم فکر نمیکردم یادش مونده باشه داشتیم میرفتیم که دیدم یه دفعه سر مزار یه شهیدی نشست و انگشتاشو به نشونه فاتحه روی سنگ گذاشت سر مزار دایی علی هم رفتیم .

 


[ دوشنبه 90/4/13 ] [ 8:19 صبح ] [ s.hasanizadeh ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
لینک های ویژه
امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 18
کل بازدیدها: 196918